۶ سیگما و نقـش آن در افـزایش بهـره وری

جمعه ۱٤ شهریور ۱۳٩۳
۳:٤۳ ‎ب.ظ
پرویز برومندنژاد

سیگما σ :

 

سیگما یکی از حروف الفبای یونانی و در علم آمار از شاخصهای مهم پراکندگی به نام انحراف معیار و در واقع مقیاسی برای سنجش انحراف است.

 سیگما بیانگر آن است که یک فرایند چه اندازه از حالت مطلوب خود منحرف شده

است ، لذا در واقع استعاره ‌ایست برای دقت فوق‌العاده در کاهش هزینه‌های

کیفیت . استعاره‌ای که اهمیت محاسبات دقیق در فرایند تولید و ارایه خدمات را مورد  تاکید قرار می دهد .

 شش‌سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارایه خدمات که خطای فرایندهای کاری به میزان 3.4 در یک میلیون موقعیت کاهش یابد .

 


تاریخچه 6 سیگما:

نام و ایده آغازین شش‌سیگما به بیل اسمیت نسبت داده می‌شود ؛ وی که در دهه هفتاد و هشتاد میلادی بعنوان مهندس ارشد کیفیت و قابلیت اطمینان در کمپانی موتورولا به فعالیت مشغول بود اکنون پدر شش‌سیگما نام دارد .

 

بیل اسمیت با مشاهده افزایش نرخ خطا در نتیجه افزایش پیچیدگی محصولات و اضافه شدن بر تعداد قطعات آنها به ناکارآمد بودن سطح کیفیت سه ‌سیگما پی برد و با تلفیق مفاهیم قابلیت اطمینان و تکنیک‌های مهندسی کیفیت ایده آغازین شش‌سیگما را در حضور مدیر عامل موتورولا باب گالوین مطرح نمود. ‌

آنچه‌ کمپانی‌ موتورولا بدان‌ پرداخت‌ را می‌توان‌ یک‌ نوع‌ مهندسی‌ مجدد در مدیریت‌ کیفیت‌ .جامع

‌ دانست‌ که‌ نهایتا به‌ طرح‌ روش‌شناسی‌ شش‌سیگما منجر گردید

 

شش سیگما چیست ؟

شش سیگما :

 

- یک روش جامع بهبود اثربخشی سازمانی است که در درون خود از

 ساختار، برنامه و ابزارهای توانمند مدیریت کیفیت برخوردار است.

- به معنی تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر به درجه تکامل و برتری در

 تولید و ارائه خدمات است.

- بهبود رضایت مشتری است که دستیابی به این هدف از راه کاهش و از

 بین بردن ضایعات محصولات یا خدمات دارای نقص امکان پذیر است.

—-یک فلسفه است چون به کمک آن خطای کمتری در کار ایجاد میگردد
- یک اندازه گیری آماری است چون به دقت اندازه گیری محصول , خدمت و فرآیند کمک میکند

 -یک ابزار اندازه گیری است چون سیستم اندازه گیری ایجاد میکند

 -یک استراتژی تجاری است ، چون کیفیت بالا ، هزینه را کاهش میدهد
—
اهداف اساسی شــش سیگما :

       افزایش  سهم بازار   

   ◄ کاهش استراتژیک هزینه ها

   ◄ رشد سود نهایی

   ◄ کاهش نوسانات و تغییرات

   ◄ کاهش ایرادات

   ◄ کاهش سیکل زمانی

   ◄ کاهش تعداد نقص ها

   ◄ کاهش هزینه ها

   ◄ بهبود کیفیت 

   ◄ بهبود بازدهی فرآیند  

 

مدل DMAIC:

مدل DMAIC   مجموعه ای از ابزارهاست که در پنج فاز برای مشخص کردن و فرایندهای صنعتی و کسب و کار استفاده می شود .
DFSS مدل:

DFSS یک متدولوژی سیستماتیک است که ابزارها، آموزش و ارزیابی ها را برای قادر ساختن سازمان به طراحی محصولات و فرآیندهایی که توقعات مشتریان رابرآورده می سازند، بکار می گیرد و می تواند در سطوح کیفی 6 سیگما تولید شود. هدف  DFSS دستیابی به حداقل نرخ خطاها، سطح شش سیگما و بیشینه ساختن تماس مثبت طی مراحل پیشرفت محصولات است .

هفت مولفه ی DFSS:

1. ایجاد فرایند طراحی مشتری محور براساس ظرفیت شش سیگما
2. پیش‏بینی کیفیت طراحی در ابتدا
3. انطباق نیازهای از بالا به پایین با قابلیت‏های شکل گرفته در پایین به بالا
4. یکپارچه‏سازی روابط طراحی میان وظیفه‏ای
5. ایجاد معیار اندازه‏گیری کیفیت و بهبود قابل پیش‏بینی در مراحل اولیه طراحی
6. استفاده از ظرفیت‏های فرایند در تصمیم‏گیری نهایی
7. نظارت بر انحراف‏های فرایند 6 هدف کنترل و اطمینان از تحقق نیازهای مشتریان

سطوح سازمانی درگیر در پروژه ها:

برای نقشها ومسئولیتهای در گیر در شش سیگما اصطلاحات مختلفی توسط شرکتهای مختلف مطرح شده است. این نقشها ومسئولیتها طبق رده بندی ورزش کاراته نامگذاری شده اند. همانطورکه در ورزش کاراته افراد با دیدن آموزشهای بیشتر وکسب تجربه قادر خواهند بود رده بالاتری را کسب کنند، در شش سیگما نیز افراد با دیدن آموزش وکسب تجربه بیشتر رتبه علمی وتجربی بالاتری را کسب خواهند کرد. در ایجا برخی اصطلاحات که توسط جنرال الکتریک وموتورولا استفاده شده اشاره می کنیم 

فاکتورهای کلیدی جهت پیاده سازی موفق یک برنامه شش سیگما:

- مشارکت مشهود مدیریت ارشد
- درک متدولوژی/ ابزارها وتکنیکهای شش سیگما
- مرتبط کردن شش سیگما با استراتژی تجاری سازمان
- مرتبط کردن شش سیگما با مشتریان
- انتخاب پروژه، بازنگریها وپیگیری واطمینان از انجام پروژه
- زیرساختارهای سازمانی(منظور افراد درگیر درپروژه های شش سیگما)
- تغییر فرهنگ
- مرتبط کردن شش سیگما به تامین کنندگان
- آموزش مستمر مدیران وکارکنان سازمان
- مرتبط شش سیگما به منابع انسانی 


 


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مهندسی مکانیک
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به 💻بینهایت💻 است. || پرویز برومند نژاد