چرا نباید از عبارات 'اینجا' و 'کلیک کنید' برای لینک ها استفاده ک

چهارشنبه ٦ دی ۱۳٩۱
۱٠:۱۱ ‎ق.ظ
پرویز برومندنژاد

تا امروز در موقعیتی قرار داشته اید که بخواهید خوانندگان مطلب شما، بر روی یک لینک کلیک کنند و اما ندانید چگونه آنها را به این کار ترغیب کنید؟ عده ای وقتی در این موقعیت قرار می گیرند وسوسه می شوند تا از عبارت ''‍‍‍کلیک کنید'' یا ''اینجا را کلیک کنید'' استفاده کنند. در این مطلب به موارد تاثیر این عبارات بر مخاطب و راه های بهتر برای هدایت خواننده به سمت لینک ها می پردازیم.

 

کلمه 'کلیک' توجه کاربر را به سمت موس می برد نه موضوع لینک

Dont name links eenja-nardebaan-1_nardebaan.jpg

کابران امروز، معمولا می دانند که لینک چیست و موس چگونه کار می کند پس ضرورتی به یادآوری برای آنها وجود ندارد. عبارت ''کلیک'' توجه کاربر را از موضوع کم می کند و به سمت عمل کلیک کردن هدایت می کند، در حالی که بهتر است از افعالی استفاده کنیم که کاربر را به کاری مشخص ترغیب کند. تصویر زیر مثالی که موضوع را برای شما ملموس می کند. ممکن است این موضوع کاملا ساده و بدیهی به نظر برسد. اما هنوز بسیاری از وبمسترها و یا نویسنده های سایت ها و وبلاگ ها آن را رعایت نمی کنند.

 

''اینجا'' موضوع لینک را از دید کاربر پنهان می کند

Dont name links eenja-nardebaan-2_nardebaan.jpg

استفاده از کلمه ''اینجا'' برای مشخص کردن لینک بسیار رایج است، اما اشکالی که این کار به وجود می آورد پنهان کردن موضوع لینک از دید کاربر است. معمولا اول جمله ای قرار می گیرد که توضیح لینک است و در انتها کلمه اینجا آورده می شود تا کاربر را به سمت موضوع هدایت کند. این بدان معنی است که کاربر باید جملات قبل را کامل خوانده باشد تا بر روی اینجا کلیک کند در حالی که، در موارد زیادی کاربران در مرور صفحات از خواندن مطالب به صورت کامل خودداری می کنند و اگر ما از عبارت مشخص تری که توضیح لینک مورد نظر هم هست استفاده کرده باشیم شانس اینکه کاربران آن را انتخاب کنند را بالا برده ایم. 

علاوه بر این در زمان هایی که به صورت پشت سر هم از این عبارت استفاده می شود کاربران با چندین ''اینجا'' پشت سر هم روبرو می شود که تفکیک آنها برایشان سخت خواهد بود و باید بر روی همه آنها کلیک کنند تا متوجه تفاوت آنها شوند. در صورتی که اگر هر لینک با توضیح مختصری مشخص شده باشد این سر در گمی به وجود نخواهد آمد.

 

اسم ها را به عنوان لینک انتخاب کنیم

Dont name links eenja-nardebaan-3_nardebaan.jpg

به جای ''اینجا کلیک کنید'' بهتر است یک اسم ملموس و کامل را برای لینک انتخاب کنید. انتخاب اسم ها برای لینک یک ایده برنده است. زیرا اسم ها تصویر مشخص تری را در ذهن کاربران از چیزی که قرار است به آن برسند، به وجود می آورند. توصیه می کنم از فعل های تنها، به عنوان لینک استفاده نکنید، زیرا معمولا فعل ها یک مفهوم کلی را ارائه می دهند و برای مخاطب گنگ هستند. در شرایطی که شما از اسامی مناسبی برای لینک ها استفاده کرده باشید کاربر با صرف کمترین زمان ممکن از محتوای لینک ها مطلع می شود و به احتمال زیاد تری روی آن کلیک می کند.

 

لینک ها در آخر جملات

Dont name links eenja-nardebaan-4_nardebaan.jpg

بهترین ساختار برای قرار دادن لینک ها در جملات این است که آنها را در پایان جمله قرار دهید. با این کار به کاربر کمک کرده اید تا بلافاصله بعد از اتمام یک جمله به لینک مرتبط دسترسی داشته باشد و مجبور نباشد برای رسیدن به لینک مربوطه به عقب تر بگردد. این کار باعث سرعت بیشتر در خواندن و دسترسی سریع تر کاربران به محتوا می شود.

 

به جزئیات لینک دهید

بسیار خوب است اگر برای لینک خود از جزئیات مربوط به مورد لینک استفاده کنید به عنوان مثال اگر می خواهید به یک کتاب و یا یک مطلب لینک دهید بهتر است کلمات کتاب و یا مطلب را به عنوان لینک انتخاب نکنید و جزئی از آنها را لینک کنید. برای کتاب نوع فایل و حجم بسیار مناسب است (۵ مگابایت و PDF ) با این کار شما تصویر درستی را برای کاربر از چیزی که قرار است به آن برسد، به وجود آورده اید.

 

منبع: نردبان

 


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مقالات , آموزش , ترفندها
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به 💻بینهایت💻 است. || پرویز برومند نژاد